Portálové řešení - Lotus Quickr

Lotus Quickr - 1 díl - seznámení s portály

Efektivní týmová spolupráce

Na úvod bych rád předeslal, že počet článků v seriálu nemusí odpovídat počtu kapitol v obsahu. Seriál bude psán bez předchozí přípravy, proto se předem omlouvám za periodu publikace jednotlivých článků. Nicméně se budu snažit dodržet 14ti denní interval. Co nás čeká?

Portály rostou jako houby po dešti

  1. úvod - seznámení s portály
  2. instalace - co je vše potřeba [>]
  3. konfigurace zabezpečení - databáze, LDAP [>]
  4. implementace řešení - SSO, HTTPS [>]
  5. instalace fixpacků [>]
  6. počáteční nastavení - místa, stránky a portlety [>]
  7. integrované aplikace - využití aplikací [>]
  8. změna vzhledu
  9. vyhledávání [>]

Této osnovy se budu snažit držet, ovšem někdy se může stát, že pro názornost vklouznu do nějaké té kapitoly, která následuje. Na úvod seriálu to snad stačí.

úvod - seznámení s portály

Nejprve je asi dobré si říci, co by si člověk měl představit pod pojmem portál. V jednom zajímavém článku je to docela výstižně řečeno. Každý si pod pojmem portál představuje něco jiného. Většina lidí si pod tímto pojmem představí webový server, který odkazuje na ostatní (spřátelené). Poskytuje tak vlastně čtenáři přehled všeho dění na jedné stránce. Je to vlastně integrace různých informačních zdrojů na jednom místě. A tím se ubírá i IBM.

Dá se tedy říci, že portál nemá na starosti nic jiného než poskytnout uživatelům "okno" do existujících systému. V dnešní době je situace poněkud jiná, kdy se IBM snaží i aplikace dodávat a zvýšit tak efektivitu implementace, kdy vlastně již při instalaci máte něco, co lze provozovat. Strategie s názvem "Workplace" - pracovní místo je zaměření se na zvýšení efektivnosti a produktivity celé firmy při každodenních činnostech. A právě touto strategií nepochybně kráčí i Lotus Quickr, novinka na trhu od Q3 minulého roku, kdy nahradil Workplace Services či Quickplace

Lotus Quickr nabízí celou řadu aplikací, které přímo vybízí ke zlepšení efektivity a produktivity týmů a správcům umožňují plnou kontrolu nad uživateli a zpřístupnění již existujících aplikací dle mezinárodních standardů. K uživatelům je přívětiví a tváří se podle jejich představ - personalizace. A to vše z jednoho místa pod jedním přihlášením.

V současné době jde Lotus Quickr dvěma cestami, které by se měli sbíhat. Existují totiž verze pro Lotus Domino či J2EE. A právě o té bude celý seriál řeč.

Technologie

Základem verze J2EE je aplikační server - IBM WebSphere Application Server (WAS) a díky J2EE multiplatformní řešení. Aplikační server pracuje s relačními databázemi. S instalací aplikačního serveru je k dispozici DB/2 (lze ji ale nahradit SQL, ORACLE a jinými). Samotný WAS má tedy portálové služby starající se o personalizaci, single-sign-on (jednotné přihlášení) atd. Všechny tyto nástroje jsou seskupeny pod názvem IBM WebSphere Portál server. Tak se i ve skutečnosti jmenuje celý portál. Lotus Quickr si lze představit jako "odnož" velkého portálu s cílem umožnit správu dokumentů, kontaktů, kalendářů a informací na jednom místě.

Lotus Quickr

Základem každého úspěšného projektu je sdílení a vyměňování informací v týmu odborníků. Toto zajišťuje Lotus Quickr v podobě sdílení a správy dokumentů, týmového kalendáře, nástěnky či blogu.

Lotus Quickr zajišťuje:

  • sdílení dokumentů napříč firmou
  • úložiště pro osobní dokumenty
  • oběh a schvalování dokumentů (workflow)
  • týmový kalendář
  • týmový prostor k sdílení informací a zkušenosti
  • blogy
  • wikies
  • propojení s produkty Lotus Notes a Lotus Sametime
  • propojení s MS Office

Sdílení a ukládání dokumentů

Základním nástrojem Lotus Quickru je úložiště (knihovna) dokumentů. Je to efektivní řešení, které by mělo "přinutit" uživatele ukládat dokumenty do knihovny a zpřístupnit je tak ostatním a zabránit tak ukládání dokumentů na lokální disk. Je to "obdoba" intranetu v podobě nasdílených disků (K:\ - však to znáte ), která však umožňuje snadnou archivaci, verzování dokumentů, schvalování a notifikaci v podobě e-mailů. Toto vše je ještě vylepšeno konektory do jiných aplikací (MS Office, Lotus Notes nebo průzkumník Windows). Asi nejlepší využití najde konektor do Windows, kde nahradí ono síťové Káčko, kde se namapují příslušné knihovny a poté s nimi uživatelé pracují, jak jsou zvyklí. Třeba pomocí metody drag&drop. To vše napomáhá k výměně současného řešení dokumentační struktury v podobě sdílených disků za Lotus Quickr, který poskytne on-line úpravu dokumentů s maximálními informacemi. Díky právům, které lze dědit, můžeme uživatelům nebo skupinám zpřístupnit data, která chceme v příslušných rolích.

Týmové sdílení informací

I když je knihovna základním kamenem sdílení dokumentů, tak i přesto Lotus Quickr poskytuje další, velmi užitečné, nástroje. Bez využití týmového kalendáře, diskuze nebo úkolů lze jen těžko dovést projekt ke zdárnému cíly a to vše s časovým předstihem. Velice užitečnými aplikaci jsou rovněž Blogy a Wikies.

Představte si, jak snadná může být organizace projektů a týmu ve společnosti. Jako vedoucí týmu vytvoříte místo (prostor) s uložištěm dokumentů v podobě knihovny. Každému kolegovi v týmu vytvoříte osobní složku, do které uvidí on a vy. Jelikož je před Vámi velký projekt, na kterým závisí třeba i úspěch celé společnosti, určitě založíte aplikaci v podobě úkolů. Díky tomu budete mít absolutní přehled, které úkoly zbývají dořešit. Vedoucí týmu komunikuje se zákazníky, kterých je celá řada. V tom případě se Vám bude hodit aplikace Kontakty. Jako obchodník určitě nemáte čas a neradi jím plýtváte. Proto pro pořádek využije týmový kalendář, pomocí kterého si naplánujete pravidelné schůze na dny, které vyhovují všem. Díky právům zamezíte přístup ostatním uživatelům, kteří mají své projekty a je zbytečné je zahlcovat dalšími informacemi. Vše je přístupné z webového prohlížeče a díky tomu lze organizovat práce i domu či na cestách.

V případě hledání informace lze využít kontextového vyhledávání, díky kterému se dostanete k dané informaci včas a bez zbytečné námahy. Aby se kolegové v týmu dozvěděli všechny nové informace, začleníte do místa RSS čtečku, která se postará o okamžitou informovanost všech uživatelů v místě.

Spolupráce s Lotus Notes a Lotus Sametime

Dalšími konektory, které jsme jmenovali, jsou Lotus Notes a Lotus Sametime. V případě Lotus Notes je to pošta, kterou proudí denně velké množství dat v podobě příloh. Většina koluje po firmě, kde se zbytečně plní schránky uživatelů. Proč nevyužít uložiště v podobě knihovny, kdy se do e-mailu vloží pouze odkaz na daný dokument? Již uživatelé verzí Lotus Notes 7 a 8 mohou ukládat dokumenty přímo z klienta a to v případě příchozí i odchozí pošty.

V případě Lotus Sametime to není nic jiného než plugin v podobě seznamu míst, tak jak to známe z průzkumníka Windows. 

Lotus Quickr – personální edice

Pro uživatele Lotus Notes 8 je zde ještě takový "bonbónek" v podobě speciální personální edice Lotus Quickru (nutno podotknout s omezenou funkčností). Uživatelé ale díky tomu mohou bezplatně ukládat a třídit dokumenty, využívat uložiště, sdílení dat a informací v týmu s využitím bezpečnostních prvků a bez dalších licenčních poplatků.

Doufám, že na začátek jsem nastínil, co všechno dokáže Lotus Quickr a tak vás navnadil na další pokračování, kde se budeme věnovat instalaci samotného portálu se vším všudy. V případě připomínek můžete využít e-mailový či jiný kontakt.

[následující článek]

 


systém spravován pomocí webmaker.ooo.cz
©2006-2024 Tomáš Hanus | ixulot | ixodesign.cz | RSS